Metadata van blogberichten uitlezen met Google Tag Manager

4 september, 2019 | Analytics, Tag Manager

Als online marketing professionals verzamelen we graag zo veel mogelijk informatie die ons inzichten kunnen in het gedrag van onze websitebezoekers. Het segmenteren van deze bakken met data is daarom enorm belangrijk om het overzicht te behouden.

In dit artikel leg ik uit hoe je aanvullende informatie, zoals de auteur en publicatiedatum van blogberichten of nieuwsartikelen kan toevoegen aan Google Analytics. Dit gaan we doen door middel van Aangepaste Dimensies (Custom Dimensions) in Analytics en door het inzetten van Google Tag Manager.

Voor wie is dit interessant?

Iedereen die artikelen plaatst op zijn of haar website, en graag betere analyses maakt op basis van de metadata van de content. Denk bijvoorbeeld aan filteren van blogberichten of nieuwsartikelen op basis van:

5

Auteur

Vergelijk de performances van diverse auteurs met elkaar. Scoren bepaalde columns beter dan andere?

5

Publicatiedatum

Welke artikelen die in maart zijn gepubliceerd heeft het hoogste aantal bezoekers?

5

Beoordeling

Schrijf jij beoordelingen? Filter voortaan in Analytics op basis van jouw positieve of negatieve reviews.

Uiteraard zijn de mogelijkheden veel groter dan enkel bovenstaande metadata. Afhankelijk van de informatie die jij op jouw website hebt staan is er nog meer interessante informatie toe te voegen. In onderstaande instructie ga ik de publicatiedatum van het artikel meesturen.

 

Maak je gebruik van een dataLayer?

Dit artikel gaat over het meesturen van informatie van de website via Google Tag Manager naar Google Analytics. Dit is precies waarvoor je een dataLayer kan gebruiken. In veel gevallen krijg je het als online marketeer niet binnen redelijke termijn voor elkaar om een dataLayer te laten inbouwen door de webdeveloper. Of een klant wilt deze investering niet maken. In dat geval kan je via deze methode in veel gevallen alsnog belangrijke informatie toevoegen aan jouw Google Analytics rapporten.

Stap 1: Zoek de CSS-class van de publicatiedatum

De eerste stap die je dient te ondernemen is uitzoeken welke CSS-class er gebruikt wordt op het element van de datumweergave. Dit kan je doen door in Google Chrome de Chrome Dev Console (of Dev Console in Firefox) naar voren te halen. Klik hiervoor met je rechtermuisknop op de publicatiedatum en kies voor ‘Element inspecteren’.

In mijn geval pak ik de class published. Zorg er voor dat de gekozen class niet op andere elementen gebruikt wordt, anders zal Google Tag Manager ook deze data doorsturen.

 

Stap 2: Maak een variabele aan in Google Tag Manager

Na het bepalen van de CSS-class gaan we in Google Tag Manager een variabele aanmaken. In dit stappenplan ga ik er van uit dat je Google Tag Manager al hebt geïmplementeerd in je website. Heb je hulp nodig bij de implementatie van Tag Manager? Stuur even een berichtje!

De nieuwe ‘door de gebruiker gedefinieerde variabele’ stellen we in op het type DOM Element en de methode CSS Kiezer. Bij Elementkiezer vullen we CSS-class uit stap 1 in. Laat de overige velden leeg.

Stap 3: Maak een aangepaste dimensie aan in Google Analytics

We gaan nu Google Analytics voorbereiden op het ontvangen van extra informatie. Doormiddel van aangepaste dimensies en aangepaste statistieken is het mogelijk om extra data Analytics in te schieten.
De publicatiedatum wordt als aangepaste dimensie toegevoegd aan Analytics.

Deze functionaliteit kan je in Google Analytics terugvinden onder Beheer > Property > Aangepaste definities > Aangepaste dimensies.
Geef de nieuwe dimensie een passende naam voor de metadata die je hierin wilt meegeven. Bij Scope is het belangrijk dat je deze op Hit laat staan (lees meer over de scope hier) en activeer de dimensie direct.

Belangrijk is dat zodra je de aangepaste dimensie hebt opgeslagen, je noteert wat het index nummer van deze dimensie is. Deze kan je eenvoudig terugvinden in het overzicht van aangepaste dimensies.

 

 

Stap 4: Voeg de aangepaste dimensie toe aan je Google Analytics-tag in Tag Manager

Terug naar Google Tag Manager. We gaan nu onze Google Analytics property aanpassen zodat we de informatie uit de variabel (de datum) via de trackingcode kunnen meegeven.
Open de Google Analytics-tag en scroll onder Meer instellingen naar Aangepaste dimensies. Vul hier bij Index het index-nummer in dat je bij stap 3 hebt genoteerd (in mijn geval nummer 1). In de rechter kolom gaan de we het betreffende nummer vullen met de inhoud van onze variabele uit stap 2. De meest eenvoudige manier is om dit te doen door op het blokje naast het invoerveld te klikken. Zoek vervolgens de juiste variabele op.

 

Stap 5: Controleer of de implementatie juist is gedaan in de voorbeeldmodus

Wanneer je de bovenstaande stappen hebt doorlopen is het tijd om te testen of de data juist wordt doorgestuurd.
Zet je Tag Manager container in preview mode en open een van je blogberichten. In de debugger zie je de tags die op je pagina worden afgevuurd. Klik op je Google Analytics tag (de naamgeving kan afwijken van mijn voorbeeld).

In het overzicht dat je nu krijgt klik je op de knop Show more om alle informatie te zien.

Zoals je kunt zien naast dimension wordt de datum als waarde meegegeven aan Analytics. Goed gedaan! Zodra je de aanpassingen in Google Tag Manager zijn gepubliceerd en nieuwe bezoekers de blogberichten bezoeken zal de publicatiedatum in Google Analytics gebruikt kunnen worden.

Waar kan ik de metadata vinden in Google Analytics?

De informatie is terug te vinden via Behaviour > Site Content > All Pages. Voeg als secundaire dimensie de publicatiedatum toe.

Publicatiedatum is null?

Uiteraard zijn niet alle pagina’s op je website voorzien van een datum. De website geeft dan ”null” mee als waarde.

0 Comments

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer weten over dit onderwerp?

Stuur me een berichtje. Uiteraard volledig vrijblijvend.